Courtyard Galleries are one of the unique exhibition spaces in the M+ building in Hong Kong. Unlike other white cube galleries, their floors, walls, and ceilings are entirely clad in bamboo, giving off an atmosphere of a space of traditional Asian art. The opening display The Dream of the Museum showcases a broader constellation of artistic practices rooted in the foundational conceptual idea of chance and found objects traversing time and cultures.
In the first room presenting four pioneers of Conceptual art, Marcel Duchamp’s Box in a Valise is displayed in the windmill-shaped vitrine. The central transparent cube containing the unfolded red box is held by 4 display wings reminiscent of The Large Glass showcasing all the double-sided leaflets. Reflecting its concept of ‘portable museum,’ an opened box creates a looping exhibition space around. 8 pieces of John Cage’s Not Wanting to Say Anything About Marcel are displayed on the 4 wooden boxes forming another windmill shape, which leads visitors to the second room as a Duchamp’s counterpart.
In the second room with the higher ceiling and a window towards the Courtyard, wall-sized 4 wooden crates displaying various artworks on both sides are connected by the central roof, forming a windmill-shaped pavilion. It gently divides the gallery into 4 zones around the central seating area and encourages visitors to wander around, while crossing sightlines add new relationships among diverse artworks. A box filled with artworks is placed, side panels of the box are opened to be exhibition walls, artworks appearing from the box are scattered to form an exhibition, and the emptied box becomes a space for visitors. Elaborating the concept of ‘portable museum’, we intended to reimagine the origin of the concept of museum as a treasure box — a closed treasure box opens to welcome people and turns to be a museum — and to reflect it into spatial experiences. Excitement to open a box, surprise of discovery, and unexpected encounters. We hope this exhibition allows visitors to enjoy museum experiences full of surprises and serendipity, appropriate to the exhibition title The Dream of the Museum.
Closely collaborating with the curatorial team during the design process, the curatorial contents and the spatial design inspired each other and were developed together, which allowed achieving a well-integrated exhibition as an inaugural exhibition of the new museum.
香港の新しい美術館M+のCourtyard Galleriesは床・壁・天井全てが竹材で仕上げられ、ホワイトキューブ的な他の展示室とは異なる伝統的なアジアのアート空間のような趣を纏っています。「美術館の夢」と題された開館展示では、チャンス(偶然性)とファウンドオブジェクト(見出された対象)という2つのコンセプチュアルアートの概念を軸に、時代や文化を横断した様々な媒体による多様な作品が一同に会しました。
コンセプチュアルアート第一人者4人が展示された1室目でまず目に入るのは、風車型のフレーム状什器に展示されたマルセル・デュシャン《トランクの中の箱》。両面使いリーフレットを浮かべた《大ガラス》を彷彿とさせる4台のフレームが作品本体が入った中心の透明キューブを支え、移動式携帯美術館という作品コンセプトを反映して、開いた箱が回遊性のある展示空間を生み出します。一方でジョン・ケージ《マルセルについて何も言いたくない》の8点は4台の木製什器に配されて独自の風車型を構成し、デュシャンと対をなして2室目へと導きます。
高天井で中庭への窓もある2室目には、壁のような巨大な木製クレートの両面に様々な作品が展示され、それらが中央の屋根でつながれて構成された風車型のパビリオン。丸いベンチを中心に全体をゆるやかに4つに分節しながらも回遊を促し、視線の抜けが多様な作品群に新たな関係性を加えます。美術品が詰まった箱が置かれ、その側面が開いて展示壁となり、中から現れた美術品が周囲に散らばって展示となり、空になった箱の中は鑑賞者のための空間に。移動式携帯美術館のコンセプトをさらに拡張すると同時に、閉じた宝箱が開かれて人々を招き入れて美術館となるという、美術館という概念の起源のようなあり方を空間体験に反映させようと考えました。箱を開く高揚感、発見する驚き、予期せぬ出会いなど、「美術館の夢」というタイトルに相応しいセレンディピティ溢れる美術館体験を凝縮することを試みました。
キュレーター陣と密接に協働する過程の中で展示内容と空間・什器デザインが相互に刺激し合いながら共に発展し、両者がうまく統合された開館展示が実現できたかと思います。
502 M+ COURTYARD GALLERIES
PROJECT : "The Dream of the Museum" Exhibition Design
STATUS : Completed (exhibition : 12 Nov 2021 - 23 Apr 2023)
LOCATION : M+ 2F Courtyard Galleries, Hong Kong
SITE AREA : ca. 160 sqm
CLIENT : M+
STRUCTURE : Yasuhiro Kaneda
PHOTOGRAPHY : Lok Cheung, M+, Hong Kong
502 M+ COURTYARD GALLEIRES
M+ Courtyard Galleries Exhibition Details
M+ コートヤードギャラリー展示詳細